II Edycja Otwartych Wykładów z Historii Sztuki Drukuj
poniedziałek, 06 wrzesień 2010
image_002.jpgAktualność sztuki – pytanie o aktualność sztuki pojawia się nieomal z nieubłaganą regularnością w epokach odczuwanych jako czas kryzysu, przejścia, przełomu. Problem aktualności sztuki jest w gruncie rzeczy soczewką, skupiającą wiązkę najbardziej niewygodnych i kontrowersyjnych kwestii. Wszak nie idzie tylko o to, czy ziściło się proroctwo niemieckiego myśliciela Georga Wilhelma Friedricha Hegla, wedle którego sztuka jest dziś już tylko „interesująca” i nie odgrywa żadnej poważniejszej roli w naszej egzystencji, ustępując miejsca nauce. Aktualność sztuki jest pytaniem o granice wyobraźni artystycznej w świecie nowoczesnym i post-nowoczesnym, a także o granice rozumienia sztuki. Sztuka nowoczesna z lubością balansuje na krawędzi niezrozumiałości, dając złudną nadzieję tym wszystkim, którzy, odrzucając nowoczesność utrzymują, iż rozumieją sztukę dawną. Wydaje się jednak, że rozumienie sztuki powstającej w odległych epokach może być operacją znacznie bardziej skomplikowaną i zwodniczą niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Podstawowym zagadnieniem będzie dialektyka poznawania sztuki – sztukę dawną oglądamy siłą rzeczy z perspektywy nowoczesności, sztuka nam współczesna zakorzeniona jest, wbrew pozorom, bardzo głęboko w przeszłości. Czy Tintoretto  i El Greco staliby się tak bliskimi nam malarzami, gdyby ekspresjoniści nie przekształcili znaczenia  oraz wyrazu formy artystycznej? Czy impresjonizm nie otworzył oczu historyków sztuki na walory późnorzymskiego reliefu? Czy sztuka przeszłości nie powraca w post-modernistycznej praktyce cytatu, pastiszu?




Takich pytań można stawiać bez liku. Cykl niniejszych wykładów, przygotowanych przez historyków sztuki z Instytutu Historii Sztuki KUL we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie oraz Lubelskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych, stanowi próbę przybliżenia wszystkim amatorom sztuki, zarówno zagorzałym przeciwnikom, jak i wielbicielom nowoczesności, kluczowych problemów sztuki nowoczesnej i najnowszej z perspektywy historii sztuki dawnej. Chcemy pokazać, że nowoczesność bez przeszłości byłaby tylko pustym pragnieniem nowości i zmiany, przeszłość zaś bez nowoczesności martwą i jałową treścią. Naszym celem nie jest przekonywanie nikogo, ale raczej rozwinięcie i utrwalenie poczucia historycznej i artystycznej ciągłości, znaczonej kryzysami i zerwaniem tradycji. W ten sposób także, miejmy nadzieję, zrozumiemy, że sam proces interpretacji sztuki wymaga nieustannej aktualizacji. Jakoż należy pamiętać, że interpretacja ta dokonuje się także dzięki lekturze książek poświęconych sztuce, wiedza i widzenie wspierają się wzajemnie – i lektury te znajdziemy na półkach lubelskich bibliotek.
W roku 2010 – 2011 Instytut Historii Sztuki KUL obchodzić będzie 65-lecie istnienia. Cykl wykładów „Aktualność sztuki” stanowi jeden z elementów obchodów naszego Jubileuszu, będąc zarazem hołdem złożonym pamięci wszystkich Zmarłych Pracowników naszego Instytutu.

image_004.jpg



< Poprzedni   Następny >
Kopiowanie zamieszczonych materiałów i ich wykorzystywanie bez zgody autorów jest zabronione 2002 - 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone Niecodziennik Biblioteczny.