MARTA ZGIERSKA, RUMIENIEC Drukuj
poniedziałek, 04 luty 2019
image_001.pngotwarcie wystawy: piątek / 8.02.2019 / godz. 18.00
wystawa czynna do 8.03.2019 / pon.-sob. w godz. 12.00-18.00

___

„W działaniu artystycznym Marty Zgierskiej materialność uruchamiana jest na poziomie procesu twórczego, wytwarzania odcisku czy śladu twarzy w materii, a następnie na poziomie efektu tego procesu – fotografii o wyrazistej substancjalności. Ujawnia się w niej wzór życia i życie samo. W ukryciu działa siła traumatyczna, która także domaga się oznaczenia na powierzchni i zwraca się ku widzom”.
Iwona Kurz 


Odkrywanie pracy pamięci jest podstawową strategią, która łączy cykle Marty Zgierskiej zebrane na wystawie Rumieniec. W swojej praktyce artystka wychodzi od intymnego doświadczenia i wykorzystuje działania na własnym ciele jako źródło namysłu nad rzeczywistością.
W cyklu Post, który jest kontekstem dla późniejszych prac, podejmuje temat traumy oraz wpływu granicznych doświadczeń na kształtowanie się osobowości i na działanie pamięci. Tu rozpoczyna się też fascynacja artystki gestem zakrywania, który staje się osią całej wystawy i sposobem budowania znaczeń.
Autorka kieruje uwagę na treści zapamiętane przez tworzywo, z którym pracuje. To, co widoczne w Drętwieniu i Dryfie jest odciskiem, śladem po procesie, któremu poddaje swoje ciało. W cyklu Popiękno buduje przestrzenne formy, wykorzystując zużyte maseczki kosmetyczne. Zmusza się do wykonania rytuału nakładania maski na twarz i powtarza ten zabieg tak długo, aż staje się on szkodliwy dla skóry. Odpady procesu upiększania nieoczekiwanie same stają się atrakcyjną, rzeźbiarską formą. Estetyczny, wyabstrahowany z kontekstu płci przekaz komentuje współczesne wzorce piękna oraz feminizujące postawy w sztuce.
Choć na wystawie nie znajdziemy bezpośredniego wizerunku autorki, to jest ona formą nieoczywistego autoportretu. Dialektyka widocznego i tego, co utajone nieprzerwanie oddziałuje, a związek ciała z obrazem, tworzywa z gestem, nakierowuje uwagę na taktylny aspekt prezentowanych prac.

Marta Zgierska (ur. 1987, Lublin) W swojej praktyce artystycznej zajmuje się problematyką pamięci, doświadczenia oraz pracą z ciałem. Jedyna polska laureatka prestiżowej nagrody Prix HSBC pour la Photographie przyznawanej od ponad 20 lat we Francji. W 2015 znalazła się na sporządzonej przez Lens Culture liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia na świecie. Laureatka wielu międzynarodowych nagród, nominowana do prestiżowych wyróżnień ING Unseen Talent Award oraz Foam Paul Huf Award. Autorka książki fotograficznej Post, opublikowanej nakładem wydawnictwa Actes Sud z Arles, za którą przyznano jej nagrodę PDN Photo Annual. Swoje prace wystawia regularnie w muzeach i galeriach w Polsce i za granicą.
___
Galeria Biała  | Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12 | 20-007 Lublin
e-mail | biala.art.pl | facebook | instagram
< Poprzedni   Następny >
Kopiowanie zamieszczonych materiałów i ich wykorzystywanie bez zgody autorów jest zabronione 2002 - 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone Niecodziennik Biblioteczny.